Wednesday, October 15, 2014

BAJET 2015 : BAJET PERTAHANAN LUBANG KETIRISAN

Pertama kali dalam sejarah, pentadbiran Perdana Menteri Ke 6 memperuntukkan perbelanjaan besar untuk Kementerian Pertahanan. RM17 Bilion disediakan untuk pertahanan negara. Tatkala rakyat terhimpit dek kos sara hidup yang menekan kerongkong rakyat, tatkala mereka bercakap soal Rakyat Didahulukan, rakyat dikaburi permainan silap mata Najib suami isteri dan sepupunya.

Permainan yang sangat licik apabila mereka menghuru-harakan Sabah, dan mewujudkan ketakutan dengan insiden letupan di Semenanjung, tidak lupa dengan drama sedih kehilangan pesawat MAS MH370 yang ghaib dan adegan cemas mengorbankan rakyat dengan insiden malang MH17. Maka rakyat akan setuju bahawa sistem pertahanan negara perlu ditingkatkan.

Tetapi sedarkah kita rakyat?

Unit Amal akan melakukan sinopsis jalan cerita drama Najib, Rosmah & Hishamuddin. 

Najib pernah menjadi Menteri Pertahanan selama beberapa lama sebelum diangkat menjadi Timbalan Perdana Menteri. Selama itu juga peruntukan bajet sangat kecil untuk Kementerian Pertahanan. Ini kerana Mahathir yang menjadi Perdana Menteri pada waktu itu tahu akan keborosan dan ketirisan Najib. Hari ini terbukti teguran Mahathir terhadap Najib adalah berkaitan perbelanjaan kerajaan yang terlalu boros sehingga mengheret negara ke ambang kebangkrapan. Najib berbelanja seperti hasil negara ini adalah duit poketnya.

Selama ini juga kerajaan Pakatan Rakyat mengasak kepimpinan Najib dek kerana keborosannya membeli undi rakyat melalui segala macam unsur di bawah jenama 1 Malaysia. Njaib ternyata boros.

Berbalik kepada peruntukan RM17 Bilion untuk pertahanan negara. Unit Amal beranggapan inilah 'lubang ketirisan' yang diwujudkan oleh Najib untuk merompak hasil mashul negara. Pasti ramai yang ingat, kehilangan enjin jet pejuang juga berlaku ketika waktu Najib adalah menteri yang bertanggungjawab. Kementerian Pertahanan kemudiannya diserahkan kepada Zahid Hamidi kemudian diserahkan kepada Hishamuddin kerana Najib sudah mempunyai perancangan menjadikan Kementerian Pertahanan sebagai mesin ATM mengeluarkan duit negara.

Kejadian-kejadian yang menimpa negara sejak kepimpinan Najib hanyalah sekadar lakonan untuk menakutkan rakyat. Segala macam keretakan hubungan kaum diwujudkan oleh Najib demi menggambarkan negara tidak lagi aman. Negara sedang diancam oleh musuh. Sedangkan kalau kita tanya, siapa musuh negara? Pastilah Najib tidak berani menyebutnya.

Hasil lakonan drama sedih ini membolehkan Najib memperuntukkan perbelanjaan besar kepada pertahanan negara maka sudah tentulah pegawai banknya adalah Hishamuddin yang juga sepupu Najib. Dalam pendahuluan ucapan pembentangan Bajet 2015 baru - baru ini, Najib membuka dengan ucapan takziah dan doa kepada Hishamuddin yang kehilangan ibunya. Apakah pentingnya ucapan itu? Mungklin pada kita ia tidak lah penting dan ramai tidak mempertikaikan kerana beranggapan menghormati kematian seseorang. Doa itu lebih kepada memujuk Hishamuddin yang bakal membolehkan mereka menikmati hasil rompakan RM17 Bilion itu bersama.

Inilah cara Najib merompak negara. Ingat, rakyat hakim negara. PRU14 Malaysia akan kembali aman dengan perginya Najib dan konco-konconya setelah ditolak rakyat marhaen yang semakin terhimpit.
 

No comments:

Post a Comment