Monday, October 20, 2014

TRAGEDI OKTOBER : RON95, OKTOBERFEST & OKTODOG

Dunia dah nak kiamat, dunia dah sampai hujung nyawanya. Jelas lagi nyata. Manusia semakin keliru dengan permainan dajjal yang tugasnya tidak lain dari menyesatkan manusia.

Tragedi di bulan Oktober belum mahu tamat walaupun tarikhnya sudah sampai ke minggu terakhir.

Bermula dengan kejutan kenaikkan harga petrol RON 95 dari RM 2.10 kepada RM 2.30 per liter. Ramai yang marah apabila kepimpinan Najib nampaknya seperti menghempuk rakyat dengan bala besar. Tatkala rakyat masih lagi 'kais pagi makan pagi, kais petang belum tentu dapat makan' harga petrol dinaikkan atas alasan penarikan subsidi. Atas nama penjimatan rakyat diminta untuk mengikat perut sedangkan perut ahli parlimen terus diboyotkan dengan kenaikan elaun ahli parlimen.

Senyap isu petrol, kemarahan hanya berharga 20 sen. Bajet 2015, Najib memujuk rakyat dengan kenaikkan BR1M dan bonus bagi kakitangan awam. Rakyat termakan bujukan Najib. Anwar Ibrahim gagal lagi apabila perbahasan beliau di parlimen langsung tidak punya isi untuk membawa suara rakyat. Mungkin kerana beliau terlalu memikirkan nasibnya di Sg Buloh menjelang 28 Oktober ini. Laungan 'Rakyat Hakim Negara' juga sepi dan sayup. Ini akibat kemelesetan kepercayaan rakyat terhadap beliau dalam isu MB Selangor.

MB Selangor hasil buah catur Anwar Ibrahim, Azmin Ali seolah-olah meraikan kejayaannya menyingkirkan Khalid Ibrahim dengan pesta arak terbesar di Selangor melalui pesta Oktoberfest. Berduyun-duyun ahli politik tahaluf siyasi Azmin Ali meraikan Oktoberfest. Siap selfie dan komen di media sosial kononnya mereka sangat berbangga dengan penganjuran Oktoberfest yang mendapat tentangan sengit PAS. Foto selfie mereka cukup menyinggung PAS sebenarnya dan memang mereka sengaja memerli PAS begitu berikutan kuatnya suara PAS dalam Pakatan Rakyat.

Senyap juga isu pesta arak selepas itu seperti bisunya Azmin Ali dalam isu ini.

Dalam keadaan tenang, Selangor mengejutkan rakyatnya dengan penganjuran "I Want To Touch a Dog" dengan alasan untuk mengurangkan persepsi negatif masyarakat Islam terhadap anjing. Unit Amal menyebut anjuran Selangor kerana ia diadakan di negeri Selangor di 1 Utama Shopping Mall. Apakah kerajaan negeri hanya berdiam diri dalam hal ini? Ya, seperti juga Oktoberfest. Diam sejuta bahasa. Unit amal terlalu kecewa dalam hal pentadbiran negeri Selangor sekarang. Watak-watak dajjal telah berleluasa.

Mungkin juga kerana selepas mabuk arak mereka hilang arah. Itulah bahayanya arak yang dilarang Islam. Mungkin juga masih ada yang sedang mabuk kuasa sehingga terlupa kepada amanah rakyat yang mahu melihat Selangor terus aman makmur seperti sebelumnya.

Dalam isu anjing ini, Unit amal bertambah kecewa kerana penganjurnya adalah Melayu Islam yang mengaku keturunan Rasulullah saw. Malah ada juga ahli parlimen yang sokong. Malu dan menjijikan. Tak perlu disebut namanya kerana ramai yang sudah tahu.

Perspektif yang lebih besar perlu dilihat dan diambilkira. Menghalalkan penganjuran pesta arak samalah seperti menggalakkan masyarakat minum minuman tersebut. Maka dosa mestilah tertanggung atas batu jemala pemimpin. Begitu juga penganjuran memegang anjing ini secara halus dan tidak langsung seolah - olah kita menghalalkan anjing, sedangkan ia jelas nyata haram dan bersifat najis dalam Islam.

Apa yang mampu Unit amal lakukan hari ini adalah berdoa kepada Allah swt agar diberikan hidayah kepada seluruh pemimpin di Malaysia. Malaysia sudah semakin hancur dek tangan UMNO, tambah parah pula ada pemimpin dalam Pakatan Rakyat yang mahu mencampakkan garam dalam luka parah negara ini. Pedihnya rakyat sahaja yang tahu.

Kepada kepimpinan Pakatan Rakyat, berubahlah sebelum rakyat benar-benar menjadi hakim negara menjelang PRU 14. Pintu taubat sentiasa terbuka, pintu hati rakyat yang terluka juga masih ada sisa baki untuk dirawat dalam tempoh tiga tahun ini.

No comments:

Post a Comment