Thursday, July 17, 2014

#MH17 & #MH370 : APAKAH INI CARA KITA MEMPROMOSIKAN TAHUN MELAWAT MALAYSIA 2014?

Belum pun rakyat Malaysia mendapat jawapan ke mana hilangnya pesawat penumpang MH370, pagi ini 17 Julai 2014 kita dikejutkan dengan berita malang MH17 yang dikatakan terhempas akibat di bedil di persempadanan Ukraine - Russia.

Apa yang menjadi kehairanan kita adalah mengapa MAS masih menggunakan laluan tersebut sedangkan kita sepatutnya sudah mengetahui bahawa laluan tersebut adalah kawasan konflik tinggi. Atau apakah kejadian ini dan juga kejadian yang menimpa MH370 adalah di rancang dan di sengajakan.

Unit Amal bukan mahu mencetuskan kontroversi tentang ilmu konspirasi, tetapi dalam tempoh 4 bulan malang menimpa bukan sahaja ke atas MAS sebagai syarikat penerbangan tetapi ke atas seluruh rakyat Malaysia. Apakah ini takdir yang sudah di tentukan atau ia takdir yang di rancang?

Nama Malaysia dan MAS dikenali dunia dari ufuk timur China hingga ke lautan sepi Laut Hindi kerana hilangnya sebuah pesawat penumpang yang sepatutnya mendarat di Beijing, China pada 7 Mac 2014. 

Hasilnya sangat lumayan kepada Malaysia sebenarnya kerana kejadian malang ini telah mengeratkan hubungan diplomatik Malaysia - China. Hubungan dagang juga meningkat. Negara - negara lain juga seperti Australia dan India juga mahu membuktikan hubungan erat dengan Malaysia. Tragedi malang yang membawa keuntungan besar kepada Malaysia. Amerika dan Britain juga tidak ketinggalan memberikan bantuan percuma kepada Malaysia bagi membuktikan keperihatinan mereka terhadap negara lain.

Apakah kejayaan mengubah nasib malang kepada yang lebih baik ini menjadi formula terbaru untuk menjual nama Malaysia di serata dunia.

Kali ini sebuah lagi pesawat MAS MH17 yang berlepas dari Amsterdam ke Kuala Lumpur telah ditembak jatuh di sempadan Ukraine - Russia.

Jika kita membaca dari sudut pandang lain, kali ini pastilah hubungan Malaysia dan Russia. Hubungan Malaysia dengan barat. Malaysia bakal mendapat liputan meluas berita barat. Masyarakat barat akan mula menyebut dan mengenali nama Malaysia.

Ini hanya sekadar pandangan jahil Unit Amal yang melihat dari lubang intaian yang berbeza. Sekadar mengajak kita berfikir bahawa dunia akhir zaman ini sangat pelik.

Al Fatihah kepada seluruh mangsa tragedi MH17.      

No comments:

Post a Comment