Monday, July 21, 2014

#MH17 : AKHIRNYA KOTAK HITAM DISERAH KEPADA MALAYSIA

Dalam kesukaran pasukan SMART dan Jakim untuk memasuki kawasan pesawat MH17 terhempas di sempadan Ukraine - Russia yang dikuasai oleh pemberontak, Malaysia mendapat perkhabaran baik apabila puak pemberontak sedia menyerahkan 2 kotak hitam pesawat malang tersebut.

 Menurut seorang sahabat Jakim yang menyertai misi 'mencari dan menyelamat' itu keadaan sudah cukup tegang di Kiev apabila pasukan yang tiba dari Malaysia tidak di benarkan memasuki kawasan kemalangan. Pelbagai rundingan masih gagal malah pasukan Malaysia sentiasa diperhatikan dan disyaki oleh puak pemisah. Ini amat menyukarkan kelancaran pasukan Malaysia.

Kerajaan Malaysia sepatutnya lebih awal bertindak untuk berunding dengan kepimpinan sama ada dari Russia atau Ukraine. Malangnya pada hari kejadian Menteri Pengangkutan yang baru sedang bercuti di China. Inilah antara perkara yang melambatkan proses rundingan sekaligus melambatkan operasi mencari dan membawa balik mayat mangsa ke Tanah air.

Apapun sebagai rakyat Malaysia kita mesti mengambil iktinar dan mendoakan yang terbaik untuk mangsa MH17 serta mendoakan sahabat kita yang bertugas disana mendapat kelancaran dari Nya.

    

No comments:

Post a Comment