Tuesday, July 22, 2014

INSIDEN #MH17 & INSIDEN TUKAR MB

Dalam situasi kalut rakyat Malaysia meratapi kejadian yang menimpa mangsa MH17, ada pihak yang cuba menyelinapkan masalahnya dalam kekalutan rakyat Malaysia.

Dalam keadaan rakyat berbicara soal kesengsaraan Palestine, dalam keadaan rakyat bergembira akan menyambut aidil fitri, mereka masih tidak berhenti menjalankan misi untuk mengisi perut sendiri.

Kekalutan yang cuba diselinapkan di bawah insiden MH17 ialah isu pertukaran Menteri Besar Selangor. Unit Amal berpendapat sepatutnya isu ini dihentikan dahulu sebagai menghormati tragedi MH17 dan bulan Ramadhan yang penuh barakah ini tidak sepatutnya dicemari.

Unit amal berasa sangat kecewa dengan tindakan bersendirian PKR Selangor dalam menghadapi krisis kepimpinan di Selangor.

Unit amal merasakan PKR Selangor telah mengambil jalan mengundur ke belakang dengan memecat Tan Sri Khalid Ibrahim dan menggantikannya dengan Yb Dr Wan Azizah Wan Ismail. 

Jika benar pertukaran MB ini berjaya, Unit amal percaya rakyat Selangor akan menilai ini sebagai permainan politik anak beranak pemimpin de facto PKR. Mungkin PKR dan PR akan lenyap di Selangor pada PRU14 nanti. Itu antara luahan hati penyokong PR di Selangor yang sempat Unit amal rakamkan.

Tindakan bersendirian PKR ini nampaknya akan melemahkan terus Pakatan di Selangor malah di negeri - negri lain kerana ia menghakis nilai tahaluf siyasi yang sudah diterima pakai. Dalam bertahaluf siyasi ini PKR harus mendapatkan dan mengadakan perbincangan di kalangan ahli tahaluf siyasi seperti PAS dan DAP.

Unit amal hanya menyiarkan sedikit respon penyokong tegar Pakatan di laman sosial lain agar kepimpinan Pakatan Rakyat dapat mengambil tindakan sewajarnya dalam krisis kepimpinan di Selangor.

Unit Amal juga berharap pihak Istana akan memainkan peranan yang sewajarnya dalam isu ini untuk memastikan kestabilan politik di selangor terjamin. 

    

No comments:

Post a Comment