Sunday, June 1, 2014

TIBA MASANYA MAT SABU TERAJUI PAS

Tatkala faktor kesihatan Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang tidak mengizinkan beliau mengemudikan kepimpinan PAS, ini adalah masa terbaik untuk Mat Sabu mengambil alih kepimpinan buat sementara waktu.

Waktu ini adalah saat paling getir untuk PAS mengukuhkan kekuatannya bagi menghadapi situasi politik negara yang tidak menentu sejak akhir - akhir ini.

Jika PAS melalui kepimpinan Mat Sabu berjaya melalui saat ini, maka sudah tentulah perwakilan PAS akan memberi laluan mudah kepada beliau untuk memimpin PAS secara sah pada Muktamar akan datang. Itu pun jika Tuan Guru Hj Abdul Hadi terpaksa melepaskan jawatannya.

Isu utama yang perlu dilaksanakan oleh Mat Sabu sekarang adalah menjelaskan kepentingan pelaksanaan Hukum Hudud samada di Kelantan mahu pun di Malaysia.

Masih ramai rakyat terutamanya orang Islam masih ragu - ragu terhadap hukum hudud. Oleh itu, PAS mesti menjalankan kempen dan ceramah umum untuk memberi pencerahan berkenaan Hudud. PAS mesti mengambil tanggungjawab ini untuk memahamkan rakyat bahawa Hudud bukan lah bentuk kezaliman tetatpi satu bentuk keadilan undang - undang terhadap rakyat.

Selain isu Hudud, isu pemahaman kezaliman GST terhadap rakyat juga menjadi senjata ampuh untuk menguji kepimpinan Mat Sabu mengendalikan jentera PAS mengembalikan hak rakyat untuk rakyat.

Selain pelbagai lagi isu lain yang boleh menjadi senjata manipulasi untuk mendapatkan sokongan rakyat.

Kepimpinan Mat Sabu juga penting untuk menyatukan semula jentera PAS yang dilihat sedikit rapuh terutama semasa Pilihanraya Kecil P076 Teluk Intan baru - baru ini.

Malah yang lebih utama kepimpinan diperlukan untuk menyatukan kepimpinan dalam PAkatan Rakyat sebagai jalan menumbangkan rejim UMNO/BN sekaligus menakluki Putrajaya menjelang PRU 14 nanti.

Selain Tuan Guru Hj Hadi, kepimpinan Mat Sabu akan memberi kelebihan persaingan kepada PAS.

Tidak lupa agar kita sama - sama mendoakan kesejahteraan Tuan Guru Hj Hadi Awang.
      

No comments:

Post a Comment