Monday, June 16, 2014

ADUN UMNO DIBERIKAN KONSESI UiTM : YB RAFIZI

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) daripada Umno dianugerahkan projek konsesi bagi pembinaan Universiti Teknologi Mara Malaysia (UiTM) Pasir Gudang yang bernilai RM315 juta.

Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli berkata, perjanjian konsesi telah ditandatangani di antara Kerajaan Malaysia dan Cosmic Dimension Sdn Bhd bagi membina universiti itu yang kemudian disewakan kembali kepada UiTM.

Katanya, semakan menunjukkan salah seorang pemilik saham utama Cosmic Demension Sdn Bhd ialah Adun Bertam, Shariful Azhar Othman.

"Beliau memegang sebanyak 1 juta saham Cosmic Dimension iaitu 20 peratus daripada jumlah keseluruhan saham (syarikat) pemegang konsesi tersebut.

"Bersama-sama seorang lagi pengarah dan pemegang saham utama iaitu Mohamed Rafik Mohd Idris (45% saham), Shariful mengawal secara majoriti Cosmic Dimension," katanya dalam sidang media di Parlimen hari ini.

Tambahnya, kedua-dua rakan kongsi ini mempunyai perhubungan rapat melalui Yayasan Abadi yang ditubuhkan secara bersama.

"Shariful adalah Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah sementara Rafik ialah Pengarah Urusan Yayasan Abadi," katanya.

Rafizi menegaskan, Perdana Menteri mengakui bahawa kos kampus UiTM tersebut adalah di antara RM280 juta hingga RM315 juta tetapi UiTM terikat dengan perjanjian konsesi selama 23 tahun dengan bayaran sewa RM56 juta hingga RM69 juta setahun.

Menurut Rafizi, semakan terkini pada 14 April 2014 dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) menunjukkan kedudukan aset syarikat tersebut hampir RM6 juta dan perolehan tahunan sebanyak RM150,000 sahaja.

"Saya bukan sahaja mempersoalkan kaedah penswastaan kampus cawangan UiTM yang diguna pakai oleh BN malah saya berpendapat latar belakang syarikat pemegang konsesi tidak menunjukkan kewangan yang kukuh dan pengalaman yang panjang dalam sektor pembinaan," katanya.

Perjanjian konsesi 23 tahun ini, jelas Rafizi akan membawa kesan kepada yuran dan perbelanjaan lain suatu hari nanti seperti mana perjanjian tol dan pengeluar tenaga bebas (IPP) telah mengekang kemampuan kewangan Kerajaan Persekutuan

No comments:

Post a Comment