Thursday, March 5, 2015

SAMSENG UPAHAN SIAPA YANG TUMBUK DR DZUL?

Selepas Dr Hatta Ramli diugut dan dibakar keretanya, kini giliran Dr Dzulkefly pula dicederakan dan diberi amaran. Angkara siapakah yang mengupah samseng untuk mengugut pemimpin PAS.

Unit amal tak mahu tuduh sesiapa kerana Allah maha mengetahui, tetapi berdasarkan modus operandi yang menyasarkan pemimpin PAS berhaluan PasMa ini nampaknya ia ada kait-mengait dengan ketidakpuasan hati yang berlaku dalam PAS hari ini.

Selepas memberi amaran 'kenapa kurang ajar sangat' nampaknya motif sasaran adalah untuk menimbulkan ketakutan dikalangan ahli dan kepimpinan PAS.

Untuk berlaku adil tanpa menimbulkan fitnah di kalangan ahli PAS, beberapa petunjuk boleh kita analisa untuk mencari siapakah dalang disebaliknya.

1. Ini kerja musuh PAS : mungkin pihak musuh nampak keretakan dalaman PAS hari ini, maka mereka menyasarkan untuk menimbulkan kekeliruan dikalangan ahli PAS supaya berlaku tuduh-menuduh sekaligus mengeruhkan ukhwah dan ikatan PAS. Malah Ketua Pemuda PAS, Sdr Suhaizan Kaiat juga ada menyebut ini mungkin tindakan provokasi pihak musuh.

2. Ini kerja ahli tahaluf siyasi PAS; andaian ini juga satu kemungkinan kerana kebelakangan ini beberapa pemimpin secara terbuka dan lantang memberi komen dan pandangan secara terbuka atau melalui media sosial. Menjadikan pemimpin pro PasMa sebagai sasaran akan mempercepatkan proses pengambilalihan peranan PAS oleh PasMa seterusnya akanmengurang pergeseran dalaman antara parti dalam Pakatan.

3. Ini kerja ahli PAS sendiri: satu lagi andaian yang berasas untuk dijadikan sandaran. Ini merujuk kepada dapatan Unit Amal di kedai kopi kerana semasa kes Dr Hatta sebelum ini, ada cakap-cakap yang keluar dari mulut ahli PAS sendiri. Antara dialog yang kedengaran adalah "padan muka dia", "itulah padah lawan ulama'" ,"kalau aku,aku bakar dia bukan kereta" dan banyak lagi dialog panas dikalangan ahli PAS diceruk-ceruk kampung yang begitu menyanjung kepimpinan ulama. Maka mungkin juga ada yang telah mengambil tindakan bersendirian tanpa arahan sesiapa untuk menyerang Dr Dzul kerana ketidakpuasan hati terhadap kata-kata pemimpin tersebut.

Jika andaian no.1 dan no.2 berlaku, maka fahamlah Unit Amal ini adalah rencah politik. Malah PAS pernah menghadapi yang lebih parah lagi dari apa yang berlaku sekarang.

Yang merisaukan dan membimbangkan jika andaian no.3 berlaku benar, maka petunjuk ini harus digunakan untuk memperbetulkan semula krisis kepimpinan dan krisis kepercayaan ahli terhadap parti. Unit amal mengharapkan agar semua pihak bertenang dan memberikan kerjasama kepada pihak polis untuk menyelesaikan kes ini.
    

No comments:

Post a Comment