Monday, March 9, 2015

NAJIB, UMNO TIDAK AKAN TUMBANG DENGAN DEMONSTRASI

Melihat perkembangan perhimpunan #KitaLawan 7 Mac lalu menjadi indikator jelas bahawa rakyat semakin menolak kaedah jalanan sebagai alat politik menumbangkan rejim Najib Umno.

Himpunan yang berpusat di tengah bandaraya Kuala Lumpur itu jelas gagal menarik peserta dan kehadiran nampaknya lebih dijayakan oleh kumpulan anak muda yang menyokong asas liberal dan sosialisasi. Unit Amal yang hadir sekadar memerhati dari jauh mendapati sokongan semakin merosot dan gagal mencapai misinya.

Terdapat beberapa faktor gagalnya himpunan ini;

1. Tiada komitmen jitu PAS, ahli PAS yang hadir hanya sebagai pemerhati dan datang atas pendirian peribadi.

2. Rakyat sudah letih berhimpun tetapi tidak mendatangkan apa-apa hasil. Selain gelagat menjolok mata oleh kalangan peserta demonstran seperti membawa wanita berpakaian seksi, kumpulan liberal yang lelaki selekeh dan berambut panjang tidak menampakkan kepimpinan yang jelas boleh dijadikan pilihan kedua untuk menolak rejim Najib/Umno. 

3. Kekerapan mengadakan demonstran tidak lebih dari mengumpulkan orang ramai dan rata-rata peserta hadir tanpa mengetahui misi sebenar menjayakan demonstran. Inilah kegagalan sebenar pihak penganjur yang hanya berdemonstran atas tiket 'kezaliman keatas saudara Anwar Ibrahim' sedangkan yang lebih terseksa adalah rakyat. Sewaktu senang, kumpulan yang sangat pro keluarga saudara Anwar Ibrahim tidak pernah mengambil peduli rakyat. Isu di Kajang pun tak pernah selesai dan wakil rakyat yang dilantik atas nama 'keadilan dan kebajikan' juga hilang entah kemana. Mudahnya, rakyat muak dengan drama politiking hari ini.

4. Imej Najib yang lebih sederhana juga telah mencacatkan pandangan rakyat terhadap demonstran. Najib nampaknya lebih konsisten berbanding pemimpin yang mahu diperjuangkan oleh demonstran.

5. Ada baiknya jika kita masih berhasrat menjatuhkan rejim Najib dan Umno, kita memberikan konsentrasi penuh menjelang PRU 14 dengan mengembalikan 'semangat' rakyat untuk memeilih Pakatan Rakyat. Selesaikan isu 'kluk-klek' dalam pentadbiran negeri Selangor pasti akan menjadi 'punchline' yang baik untuk rakyat terus memberi kepercayaan kepada kita nanti.

Unit Amal tidak sesekali menyelebahi Najib, tetapi untuk menang di medan perang kita mesti melihat kepada musuh kita. Nampaknya dengan ketiadaan jeneral perang kita, maka impian untuk mengubah Malaysia ke arah yang lebih baik nampaknya semakin nipis.

Jika Najib mengumumkan PRU dalam masa terdekat, ada kemungkinan kita kehilangan Selangor dan banyak kerusi Parlimen. Kepada keluarga besar Pakatan Rakyat bacalah dengan mata hati dan akal yang waras akan secebis pandangan ini, bukan untuk melemahkan tetapi untuk kembali berpijak di bumi nyata.

Demonstrasi jalanan hanya program keraian dan syok sendiri. Percayalah!

No comments:

Post a Comment