Wednesday, November 19, 2014

LAGI MAHU TIPU RAKYAT: RON95 LEBIH MAHAL DARI RON97

Bersorak sakan pencacai UMNO apabila diumumkan harga petrol Ron 97 diturunkan dari RM 2.75 kepada RM 2.55. Berduyun juga pencacai ini menyindir sinis rakyat yang marahkan kenaikan Ron95 yang lalu. Begitu seronok pencacai mendapat peluru untuk terus-terusan membohongi rakyat.

Realitinya, Honda kapcai seorang penoreh getah bukanlah diisi dengan petrol Ron 97 yang baru diturunkan itu. Malah Proton Persona milik pegawai kerajaan bergred 41 juga bukanlah dipenuhi dengan petrol berkualiti tinggi Ron97. Semuanya menggunakan Ron 95 yang tak turun-turun tetapi semakin melambung naik itu.

Siapakah pengguna Ron97? Hanyalah si kaya pak menteri dan taikun perniagaan. Rakyat yang membanting tulang di bendang tidak gembira dengan berita penurunan harga Ron 97 ini. Yang akan tersenyum lebar adalah pemilik Porsche, Ferarri dan Lamborghini, mereka boleh memecut sesuka hati di lebuhraya kerana minyak mereka sudah diturunkan oleh kerajaan yang baik hati. Mat - mat Bikers Kental akan boleh berkonvoi dari selatan hingga ke utara saban minggu kerana kos minyak petrol mereka juga sudah semakin murah.

Mat despacth dan Mat Kancil mesti terus memikirkan bagaimana mahu menambah pendapatan untuk menampung kos sara hidup yang semakin tinggi. Jangan bermimpi mahu berkonvoi atau bersama keluarga. Sabtu hujung minggu mesti cari jalan untuk buat OT.

Malaysia oh Malaysia! yang kaya akan terus kaya, yang miskin akan terus papa kedana.

Sedarkah kita, harga pasaran dunia bagi RON 97 adalah RM2.55 manakala harga RON 95 adalah RM 2.58. 

Matilah rakyat, tak habis - habis kena tipu, PRU 14 nanti rakyat akan tetap undi UMNO/BN kerana BR1M akan diberi sebanyak RM1200.

Only in Malaysia, yang kaya bayar murah yang miskin bayar lebih. Untunglah, Malaysia masih aman, kangkung pun masih murah.

Rakyat Malaysia memang bodoh, boleh di tipu bulat-bulat. Ron 95 lebih mahal RM 0.03. Rakyat yang bodoh akan jawab, alah 3sen je, takda masalah.

Kata Menteri Ahmad Maslan, Ron 95 juga akan turun tapi kena tunggu dulu. Belum cukup mereka kaut untung barang kali. Sama ada Ahmad Maslan yang bebal matematik atau rakyat yang bodoh tak reti mengira beza harga antara Ron 97 dan Ron 95.

No comments:

Post a Comment