Sunday, July 6, 2014

VIDEO "CIKGU MENGAMUK COSTA RICA KALAH" BUKTI CIKGU MALAS & KEMENTERIAN TAK TEGAS

Unit Amal amat yakin dengan ulasan berkenaan kes buli di sekolah yang semakin berleluasa adalah akibat daripada sikap guru hari ini yang malas dan tidak bertanggungjawab. Baca sini 

Hari ini Unit Amal amat terkejut dan kecewa apabila menonton video dari facebook Sukan Star TV bertajuk "Cikgu mengamuk Costa Rica Kalah" dimana seorang guru yang bermasalah telah mengherdik anak muridnya malah bertengkar dengan pihak pengurusan sekolah.

Menurut info yang dicatatkan bersama video tersebut, kejadian berlaku di Sekolah Kebangsaan Bandar Mentakab, Pahang. Cikgu yang boleh ditakrifkan sebagai 'mental disorder' masih lagi mengajar dan berada dalam sistem pendidikan negara.

Amat malang bagi anak - anak yang mendapat guru 'sewel' tersebut dan ini pastinya menjejaskan pembelajaran anak - anak tersebut.

Isunya disini apakah peranan Pengetua dan Guru Besar? apakah peranan  Pegawai Pelajaran Daerah Mentakab? apakah peranan Pegawai Pelajaran Negeri Pahang? apakah yang telah dilakukan oleh Menteri Pelajaran Malaysia? APAKAH SEMUANYA TIDUR?

Seperti juga komentetar Unit Amal sebelum ini bahawa sikap pengurusan sekolah yang mahu menutup malu telah berjangkit kepada Jabatan Pelajaran Negeri yang gagal mengambil tindakan terhadap guru tersebut hanya semata - mata mahu menjaga nama baik sekolah. 

Sindrom 'menjaga nama baik sekolah' ini amat menjengkelkan. APAKAH ada nama baik lagi kepada Sekolah Kebangsaan Bandar Mentakab, Pahang apabila video ini tersebar luas di alam maya? Bagaimana pula guru besar mahu menutup pekung ini lagi. Atau selepas tersebarnya video guru 'sewel' ini barulah pihak kementerian akan mengambil tindakan tegas dengan melucutkan jawatan guru ini demi masa depan anak - anak kita?

Unit Amal mencabar mana - mana guru di Malaysia ini untuk membuktikan bahawa guru di Malaysia hari ini bukan lah seperti yang ditunjukkan dalam video tersebut. Unit Amal amat percaya guru hari ini lebih seronok bercerita soal persiapan menyambut aidil fitri berbanding berbincang dan berdiskusi tentang masa depan pendidikan negara. 

Guru di Malaysia hari ini lebih banyak mengomel itu ini berbanding mencari jalan meningkatkan mutu pengajaran masing - masing.

Guru - guru Malaysia, terimalah teguran ini dengan hati terbuka demi masa depan anak - anak kami. Ke mana kah kami mahu menghantar anak - anak kami nanti kalau guru hari ini malas dan tidak boleh ditegur.

Kementerian Pelajaran dan Dasar Pendidikan Negara pasti akan berubah selepas Pakatan Rakyat memerintah menjelang PRU 14.

Bersama ini Unit Amal  kongsikan video yang sedang hangat di pasaran sekarang untuk tatapan guru sekalian.



       

No comments:

Post a Comment