Monday, March 9, 2015

PRESIDEN PAS: SIAPA PALING LAYAK?

Desas-desus, soksek-soksek dikalangan ahli PAS sekarang semakin kuat berbicara tentang calon paling sesuai untuk menjadi Presiden parti Islam terbesar ini. Dalam grup telegram dan whatsapp sudah ada yang mencadangkan nama sipolan bin sipolan. 


Yang lebih mengejutkan, PAS Kawasan Kota Bharu yang bermesyuarat pada 9 Mac telah mencalonkan nama Tuan Ibrahim Tuan Man sebagai calon bagi mencabar Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. 

PAS Kawasan Kota Bharu merupakan satu-satunya PAS kawasan yang telah menamakan nama selain Hj Hadi. Mencalonkan sesiapa juga tidak salah tetapi lihatlah calon yang mahu dicalonkan, adakah layak dan kredibel untuk memikul tanggungjawab besar ini.

Unit Amal merasakan, PAS Kawasan Kota Bharu seolah-olah membuka medan perang dengan Tuan Guru Hj Hadi. Tuan Guru juga mungkin akan dilantik sebagai Mursyidul Am menggantikan Almarhum Tuan Guru Nik Aziz. Maka ada baiknya PAS Kawasan Kota Bharu menunggu sehingga jawatan Presiden dikosongkan baru lah mencalonkan nama sesiapa pun.

Berkenaan dengan pencalonan Tuan Ibrahim Tuan Man, Unit amal merasakan ia adalah kurang sesuai kerana sepnjang beliau menyandang jawatan sebagai Naib Presiden, sumbangan Tuan Ibrahim boleh dikira dengan jari. Dari segi gerak kerja, Tuan Ibrahim tidak mampu pun melaksanakan kerja-kerja dengan lebih berkesan. Pilihanraya pun beliau kalah.

Tuan Ibrahim tak boleh berbahasa Arab dengan fasih pun, bagaimana mahu pikul tanggungjawab Presiden yang akan bertemu kepimpinan ulama dengan pemimpin dunia Islam lain. Ini tentu mencalarkan imej PAS.

Malah Tuan Ibrahim tidak boleh berbahasa Inggeris dengan fasih, pun akan mengganggu gerak kerja PAS yang mahu kehadapan dalam usaha memikat generasi mendatang tentang perjuangan Islam dan mengekalkan persaudaraan dengan DAP dan PKR.

Apapun, unit amal serahkan kepada seluruh ahli untuk memilih siapakah yang paling layak mengetuai PAS pada masa akan datang. Keputusan kita hari ini akan mencerminkan PAS pada masa akan datang.

No comments:

Post a Comment