Thursday, June 26, 2014

KES ADIK MUHAMMAD FIRDAUS : JABATAN KEBAJIKAN PATUT DIPERSALAHKAN

Unit Amal terpanggil untuk mengulas mengenai isu adik Muhammad Firdaus yang merupakan seorang OKU dan telah diseksa sehingga tinggal rangka.

Apa pun Unit Amal mengajak kita untuk bersyukur kerana Allah swt masih sayangkan adik Muhammad Firdaus kerana dengan berkat Nya telah membuka hati pihak Imigresen untuk menyerbu masuk rumah tersebut.

Dalam kes ini, memang lah ibu dan bapa tirinya dilihat sebagai tidak berperikemanusiaan dan langsung tidak bertanggungjawab.

Hari ini Unit Amal mahu mengajak agar kita melihat kepada konteks yang lebih luas iaitu peranan Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Unit Amal menyokong penuh kenyataan Wardina Saffiyah bahawa 'pihak kerajaan' mengabaikan keperluan golongan orang kurang upaya ini, tetapi media jahat UMNO/BN telah memanipulasi kenyataan beliau. Unit Amal bukanlah mahu 'back up' Wardina. Unit Amal mahu berbicara soal dimensi yang lebih luas dan terbuka.

Terlalu banyak kelemahan Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk diceritakan tetapi mereka terselamat kerana media UMNO/BN sudah memutarbelitkan teguran Wardina sehingga kita terlupa tentang kelemahan jabatan kerajaan khususnya Jabatan Kebajikan.

Kenyataan Wardina hanya sebagai 'jurucakap' kepada ketidakpuasan hati rakyat terhadap Jabatan Kebajikan Masyarakat. Ramai rakyat yang sedar betapa Jabatan Kebajikan Masyarakat melayan rakyat seperti peminta sedekah.

Kita pasti pernah mendengar bagaimana seorang ibu atau bapa dari kalangan orang susah terpaksa berjalan kaki ke Jabatan Kebajikan hanya untuk mendapatkan peruntukan RM300 sebulan. Malah urusan birokrasi Jabatan Kebajikan memakan masa sehingga berbulan - bulan malah ada kes yang memakan masa bertahun untuk mendapatkan bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Layanan khidmat pelanggan dari kaunter depan hingga layanan pegawai atasan jabatan ini amat mendukacitakan. Mereka layan orang susah ini seperti melayan 'anjing kurap yang kelaparan'. Ada yang dimaki atau dimarahi dengan suara tinggi, ada yang terus di suruh balik hanya kerana beberapa dokumen yang tidak lengkap tanpa diberi tunjuk ajar.

Kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat, kalau mereka ini orang yang berpendidikan tinggi dan mempunyai harta jutaan ringgit mereka tidak akan datang menadah simpati kamu. Cubalah kamu layan mereka dengan baik kerana mereka sangat mengharapkan bantuan kamu. Duit itu bukan duit bapak kamu, itu duit rakyat.

Maka oleh kerana karenah birokrasi dan layanan buruk Jabatan Kebajikan Masyarakat maka terjadilah kes seperti yang menimpa adik Muhammad Firdaus.

Jabatan Kebajikan Masyarakat juga sepatutnya sudah dapat mengenalpasti masalah yang menimpa adik Muhammad Firdaus dan keluarganya. Malangnya, pegawai kerajaan seperti ini malas untuk mencari dan meninjau kawasan tempat mereka ditugaskan. Mereka hanya keluar dari pejabat atas nama 'Tugas Rasmi' tetapi mereka hanya melepak di kedai kopi atau menjadikan ia tiket untuk balik rumah. Ini lah realiti rutin tugasan pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Rakyat yang susah datang untuk jumpa pegawai bagi mendapatkan kelulusan tidak dapat bertemu pegawai kerana pegawai ada 'tugasan luar'. Rakyat yang susah di luar jabatan masih tidak dapat dikesan oleh pegawai yang menjalankan 'tugasan luarnya'.

Jabatan Kebajikan Masyarakat kalau ditegur pasti melenting, esok lusa keluar kenyataan oleh menterinya untuk back up pegawai mereka. Itulah yang berlaku di Malaysia hari ini.

Kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat! Keluarlah dari pejabat kamu untuk mencari dan mengesan lebih ramai anak - anak malang seperti adik Muhammad Firdaus.

Lebih hairan lebih ajaib, apabila sudah jadi panas di media, tiada pula birokrasi, tiada pula dokumentasi, malah ibunya Pn Lola pun belum menyerahkan apa - apa borang kepada JKM, tiba - tiba JKM sudah offer untuk menyelesaikan kes adik Muhammad Firdaus. 

Malaysiaku oh Malaysiaku. Disini lahirnya sebuah cinta selepas 57 tahun merdeka.

   


No comments:

Post a Comment