Thursday, November 21, 2013

TOLAK ULAMA DALAM PAS, ANGKAT PROFESIONAL SEBAGAI PEMIMPIN




PETALING JAYA: Usul mempertahankan kepimpinan ulama ditolak para perwakilan Muktamar Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) kerana disifatkan bercanggah dengan perlembagaan parti.

Usul tersebut dikemukakan Pemuda PAS Gombak dan disokong oleh Pemuda PAS Klang.

Bagaimanapun Pemuda Lembah Pantai, Kluang, Lumut bangun membahaskan supaya menolak usul itu.

Perlembagaan tidak menyebut mereka perlu terdiri dari kalangan ulama ataupun bukan ulama.


Mereka juga mengemukakan hujah bahawa usul yang mengatakan institusi ulama diserang adalah tidak kukuh ekoran tiada sebarang bukti berhubung tuduhan tersebut.
Antara hujah yang dikemukakan bagi menolak usul tersebut kerana mengikut perlembagaan parti, jawatan bagi presiden, timbalan dan naib presiden boleh dilantik dari kalangan ahli PAS.

Selepas perbahasan hangat, Pengerusi Tetap DPPM, Misbahul Munir Masduki meminta para perwakilan bangun bagi menyatakan pendirian sama ada menerima atau menolak usul tersebut.

Menurut Misbahul, usul tersebut perlu diperbaiki kerana kurang jelas tetapi tidak bermakna Pemuda PAS menolak ulama.

Berikut ialah usul DPP Gombak, mempertahankan kepimpinan ulama.

"Sedar atau tidak PAS sudah menjadi sebuah parti yang disegani kerana kematangannya dalam meniti usia perjuangan yang ke-62 tahun. Sepanjang perjalanan untuk mempersada perjuangan Islam, lebih separuh dari tempoh tersebut PAS dipimpin oleh golongan ulama.

Namun begitu, akhir-akhir ini terlalu banyak fitnah, cacian dan tohmahan yang dilontarkan kepada institusi ulama demi menimbulkan kesangsian dan keraguan kepada kepimpinan ulama yang sudah sekelian lama menerajui bahtera ini.

Justeru, kami Dewan Pemuda PAS Gombak ingin mengutarakan satu usul untuk dipertimbangkan dan dibahaskan oleh semua perwakilan. Usul kami bertajuk 'Mempertahankan Kepimpinan Ulama'.

Tujuan usul ini diutarakan adalah seperti berikut:

1. Melihat kepada situasi dalaman PAS yang terkini di mana institusi ulama termasuklah Majlis Syura Ulama diserang dengan pelbagai dakwaan palsu oleh musuh dalaman dan luaran.

2. Sebagai panduan kepada perwakilan untuk memilih kepimpinan bagi menerajui PAS dalam muktamar pada kali ini.

3. Untuk memberikan penekanan betapa pentingnya PAS diterajui oleh kepimpinan ulama.

4. Menjernihkan kembali sangkaan-sangkaan negatif yang dilontarkan kepada institusi ulama dalam PAS.

DPPG melihat peri-pentingnya untuk mengekal dan mempertahankan kepimpinan ulama berdasarkan rasional-rasional berikut:

1. Sejarah telah menyaksikan bahawa penubuhan PAS adalah terhasil dari inisiatif para ulama dan agamawan yang terhasil dari rasa kekecewaan mereka terhadap Umno yang gagal melaksanakan syariat Islam secara syumul.

2. Golongan yang dimuliakan Allah dan Rasulullah.

3. Praktikaliti: terdapat dakwaan yang menyatakan bahawa kepimpinan ulama itu hanya terhad kepada Majlis Syura Ulama dan Dewan Ulama yang sudah sedia ada dalam PAS.  Justeru, dari segi jawatan presiden, timbalan presiden tidak terhad kepada ulama sahaja. Dari segi teori, pandangan ini nampak betul, namun dari sudut lain, ia tidak praktikal.


4. Pelengkap kepada presiden: oleh kerana presiden sepatutnya datang daripada golongan ulama, maka sewajarnya juga timbalannya juga datang daripada ulama.

No comments:

Post a Comment