Wednesday, March 4, 2015

SPM 2014 MEROSOT: SALAH SIAPA?

Keputusan SPM dan STPM/STAM telah diumumkan beberapa hari lepas. Tahniah kepada mereka yang cemerlang, dan yang kurang cemerlang hidup perlu diteruskan ambil iktibar dari kesilapan kita yang lalu.

Memeranjatkan kerana dalam sibuk Najib bercakap soal negara berpendapatan tinggi, negara maju 2020 tetapi keputusan SPM jatuh dengan teruknya berbanding 2013.

Salah siapakah? Kementerian Pendidikan diketuai oleh Dua (2) Menteri, salah seorangnya adalah Timbalan Perdana Menteri dan dibantu oleh Dua (2) orang Timbalan Menteri menjadikan kementerian ini adalah anak emas di Malaysia. Kenapa pencapaian pendidikan semakin merosot dan merudum? Bersediakah kita menjadi negara maju atau itu omongan kosong pemimpin negara untuk menutup segala kekhilafan mereka?

Kumpulan terbesar dalam sektor pendidikan pastilah guru dan pelajar. Apakah jawapan yang paling tepat untuk diberikan kepada rakyat tentang prestasi pendidikan yang diukur dengan gred dalam SPM dan STPM.

Tahun 2013 merosot 4.93 mata manakala tahun 2014 merosot lagi 5.08 mata. Nampaknya semakin kronik kita.

Sebagai seorang rakyat yang perihatin dan mahu melihat kemajuan dalam sistem pendidikan negara, Unit Amal mahu berkongsi sedikit analisa. Mungkin ada yang setuju dan mungkin juga penjilat Menteri akan melatah.

1. Dasar Pendidikan Negara : Dasar yang caca marba dan silih berganti menyebabkan huru - hara dalam sistem pendidikan negara. Apabila berubah menterinya maka berubahlah dasarnya. Ini sepatutnya tidak berlaku tapi apakan daya Menterinya adalah orang politik yang mengejar nama dan mahu populis.

2. Jabatan Pendidikan : Pegawai - pegawai di Jabatan langsung tidak pernah mengambil kira bebanan guru dan pelajar. Pegawai lebih peka kepada projek pembangunan infrastuktur bukan kepada kemajuan sahsiah. Sebab apa lebih suka projek pembangunan sebab ada duit tepi. Ye lah sekarang ekonomi tak menentu, kena cari duit lebih.

3. Pengetua dan Guru : Inilah kumpulan pelaksana yang menentu untung nasib sistem pendidikan negara. Ada yang bagus tapi ramainya kurang bagus. Sikap sambil lewa dan mengambil ringan soal tanggungjawab dan amanah kepada para pelajar. Lebih ramai yang berminat berniaga dari mahu mengajar. Maklumlah dulu cita-cita nak jadi jutawan tapi tak ada rezeki kenalah ambil KPLI dan DPLI untuk jadi cikgu. Asal ada gaji tetap oklah. Jadi cikgu ada banyak masa terluang boleh buat bisnes boleh juga jadi jutawan. Jadi Cikgu juga pilihan kedua atau terakhir bukan minat atau rasa gembira pun. Jadi tidak hairanlah profesion perguruan hanya atas nama cukup bulan gaji masuk, cukup tahun gaji naik, cukup tempoh naik pangkat dan sampai masa pencen dan masih orang panggil cikgu. Unit Amal menjengok FB dan search 'Geng Cikgu' dan inilah hasil dapatannya.

4. IbuBapa : Mak ayah sekarang lebih kepada mencari duit. Masa 24jam, 20jam adalah untuk cari duit. Tak sempat nak tengok prestasi anak - anak. Tapi yang peliknya apabila anak - anak dijentik cikgu boleh pula mereka datang ke sekolah, bila mesyuarat PIBG tak nampak batang hidung. Ada mak ayah yang sanggup bayar ribu-ribu kepada peguam untuk pastikan anak mereka menang kes tapi jarang ada ibu bapa yang berterima kasih kepada guru kerana anak mereka cemerlang. Anak mereka memang bijak dan cerdik, maklumlah mak ayah mereka pun peguam, ahli perniagaan dan punya aset juta-juta. Tapi bila bab gagal semuanya tak mahu mengaku salah.

Apa nak jadi dengan pendidikan negara? Butakah pemimpin negara? atau rakyat yang sedar perlu tahu pentingnya untuk serah pentadbiran negara kepada Pakatan Rakyat.  

No comments:

Post a Comment