Wednesday, March 4, 2015

#KITALAWAN: PR TERKAPAI KAPAI TANPA PAS

Ternyata Pakatan Rakyat nampak tenggelam bukan kerana lemahnya PKR dan DAP tetapi kerana hilangnya kelibat PAS.

Secara tradisinya, ramainya rakyat yang turun demonstrasi dari zaman reformasi 1999 hingga himpunan #kitalawan menjelang 7 Mac ini adalah dari kalangan ahli dan penyokong PAS.

Lihat saja 'kesusahan' PKR mendapatkan peserta untuk turun pada 7 Mac ini di SOGO. Dalam satu blog pro Pakatan Rakyat, iaitu blog NegaraPakatanRakyat  menyatakan kegusaran apabila hanya 500 orang yang baru mengesahkan kehadiran menjelang 7 Mac.


Jika angka 500 orang ini kekal menjelang 24jam sebelum himpunan ini dijalankan maka kita boleh anggap ia bakal gagal dan hanya akan diserta oleh buskers buta dipesisiran SOGO dan Kuala Lumpur.

Tanpa kelibat dan penyertaan rasmi PAS, maka kepimpinan Pakatan Rakyat harus sedar PAS bukanlah hanya sekadar menumpang tuah tetapi PAS lah yang sebenarnya tunjang kekuatan akar umbi Pakatan Rakyat. Sebenarnya pimpinan sedar akan hal ini, tetapi dek kerana kepentingan tertentu mereka sanggup mengenepikan PAS dalam banyak hal.

Walau pun akan ada kalangan ahli PAS akan hadir nanti, tetapi ia adalah kehadiran peribadi mereka bukan kerana arahan pemimpin PAS. Secara jelas dan nyata PAS hanya akan menyediakan perkarangan Ibu Pejabat PAS sebagai lokasi bukan mengerahkan kekuatan PAS untuk turut ikut serta ke SOGO.

Banyak inner circle PAS tidak akan bersama-sama nanti kerana Anwar sendiri pun tak pernah endah akan hal PAS. Apatah lagi isu-isu berkait rapat dengan DAP dan Hudud belum mencapai kata sepakat dalam Pakatan Rakyat.

No comments:

Post a Comment