Tuesday, March 10, 2015

MURSYIDUL AM PAS: ANTARA HJ HADI ATAU HARUN DIN

Calon bagi menggantikan almarhum Tuan Guru Nik Aziz bagi Dun Chempaka sudah pun kita tahu jawapannya iaitu Ustaz Fathan. Malah telah secara sah akan menggantikan suara keramat Tuan Guru di dalam Dewan Undangan Negeri nanti.

Yang masih berlegar tanpa jawapan adalah siapakah pengganti almarhum sebagai Mursyidul Am PAS?

Hanya dua nama sahaja yang paling layak sementara ini untuk menggalas tugas sebagai Mursyidul Am iaitu Tuan Guru Hj Hadi Abdul Awang dan Tuan Guru Dr Harun Din.

Buat masa ini secara sah memanglah Tuan Guru Harun Din menjalankan tugas yang ditinggalkan almarhum kerana beliau sebagai Timbalan Mursyidul Am.

Namun sudah ada bisik-bisik bahawa Tuan Guru Harun Din lah yang sepatutnya diangkat terus tanpa banyak soal lagi. Itu jika kita lihat secara kebiasaannya. Ia sama sekali tidak salah dan benar belaka. akan tetapi Unit Amal mahu mengajak ahli PAS sekalian berfikir bahawa PAS kini ada kudis yang perlu diubati segera sebelum menjadi barah dan kanser. Oleh yang demikian, penstrukturan semula PAS amat lah diperlukan untuk menjamin kelansungan survival politik PAS di Malaysia.

Jika Tuan Guru Harun Din diangkat sebagai Mursyidul Am, maka adakah PAS akan dapat disembuhkan sepenuhnya. Bukan mahu mempersoalkan keupayaan Tuan Guru Harun Din, tetapi kita harus ingat dalam menongkah arus politik yang semakin mencabar hari ini, keupayaan kesihatan pemimpin perlu berada pada tahap optimum. Kita sedia maklum, Tuan Guru Harun Din kini tidak lah begitu sihat dan cergas untuk memikul tanggungjawab ini. Kasihan Tuan Guru Harun Din. Jangan kita ulang kesilapan yang sama kita lakukan dengan mengheret almarhum Tuan Guru Nik Aziz ke merata-rata kawasan hanya kerana kekuatan yang ada pada beliau.

Unit Amal sempat melihat bagaimana payahnya almarhum Tuan Guru Nik Aziz berkempen semasa di Pengkalan Kubor. Kadang kala terlintas di benak ini, apakah kita ahli PAS telah menzalimi Tuan Guru Nik Aziz? Tolong jangan kita zalimi pula Tuan Guru Harun Din yang juga sudah uzur ketika ini.

Pada Unit Amal, alangkah bagusnya kita berikan laluan kepada Tuan Guru Hj Hadi untuk memimpin ulama dan PAS melalui tanggungjawab sebagai Mursyidul Am PAS.

Bagi jawatan Presiden, buat sementara waktu menunggu pemilihan Jun nanti, biarlah Timbalan Presiden Mohammad Sabu ambil alih. Tiba musim nanti kita serah semula kepada ahli untuk memilih siapa Presiden.

No comments:

Post a Comment